Followers

Sunday, May 27, 2012

mengawal stress gaya Albert Einstein

Sila terperanjat bila melihat blog ini masih wujud walau sekian lama tak diupdate. ok ini bukan dusta, blog ini masih wujud dan akan terus wujud. hehe..

Insyaallah kalau diizinkanNya,  lepas habis llb ni dalam sebulan lagi, saya akan kembali aktif seperti sediakala di blog. Mana boleh tinggal gitu je kan. Ini blog melakar 1001 memori kot. kalau baca balik di hari tua mesti gelak kaw2 tengok penulisan sendiri macam ni. Itu tentu seronok dan memalukan.hahaha. :D

Bersama rakan-rakan bijaksana

dan sememangnya LLB memang stress, 8 pagi smpai jejak 3 pagi di office baru balik siapkan kerja, tiada weekend, bla bla bla.. tk nak crita lagi nnti makin stress.hahah..Untuk mengatasi stress ni saya ad terbaca beberapa artikel yang menarik untuk dikongsi bersama.

1. Mengawal minda
Selalunya stress ni datang dari diri kita juga, stress datang dari perasaan 'insecure' atau takut akan kegagalan dari usaha kita. Cthnya, stress takut tak dapat jawab exam, stress bila hasil kerja tak menjadi, stress bergaduh dengan awek/pakwe...eh?? hahahah...Ok ini rawatannya, cuba mengawal minda anda, masukkan unsur2 positive dan kegembiraan (reverse psychology). contohnya fikirkan mungkin anda akan bercuti selepas penat bekerja, atau mungkin anda akan dapat gaji? atau apa2 sahaja yang menggembirakan anda. jangan biarkan diri anda berdiam diri dan berseorangan. kongsi bersama kawan2 rapat anda. dengan ini akan berasa lebih lega..kalau stress jugak, tarik nafas panjang2 ambil wudhuk, baca Al-Quran, trust me it work!

2. Rancang kerja Anda
Kadang-kadang kerja yang kita dapat macam air sungai yang tak berhenti2. Siap satu datang 5 kerja. hah pernah kena? Oleh sebab tu kita kena merancang dulu dan susun baik2 kerja tu agar tidak berserabut nnti dan menyebabkan lebih stress. Planning itu penting, bukan sahaja dapat menjimatkan masa, malah dapat menstruktur otak kita juga. Satu lagi jangan sesekali melengah2kan kerja. bayangkan kalau satu kerja dilengahkan, akan datang dia akan berganda dengan kerja yg akan datang. 

3. Kerja untuk hidup, bukan hidup untuk Kerja
hah, ni lagi satu. kalau ya pun bekerja, jgnlah abaikan terus kehidupan sebagai manusia. ingat, anda bukan robot. anda ada life! Jangan campurkan life anda dengan kerja anda. habis balik je dari office cuba jangan fikir perkara tentang masalah ditempat kerja, fikir akan apa anda nak buat cthnya pergi gym ke, jogging ke, atau mungkin minum petang dengan member2? tp jgn borak pasal kerja k. kdg2 melalui komunikasi dan suasana yang berlainan dr tempat kerja membuatkan otak kita lebih alert dan secara tidak langsung membuatkan kita terlupa seketika masalah2 yang mengganggu pemikiran kita.

balik kerja lepak la dengan member2

Sebenarnya banyak lagi cara kalau nak crita, tp stakat ni je lah kot. Jangan stress2 ya. saya pon stress dan cuba untuk mengatasi masalah ini untuk masa hadapan! hahah :D

OK, skarang cuba bayangkan anda sebagai seorang Albert Einstein..





14 comments:

Diyana Munira said...

jangan biarkan diri anda berdiam diri dan berseorangan. kongsi bersama kawan2 rapat anda

Ouch! Dosh, can you please hit me with something that is softer next time?

:: gosok hidung ::

Just kidding!!!! But seriously, it's true. Kalau ada problem, tak boleh berdiam diri and bersendirian thinking that it will go away. It won't. Benda tu akan memakan diri dan akan menjadi teruk (and it will lead to displaced aggression).

ingat, anda bukan robot. anda ada life!

So true!!! We're not robots. I'm not a robot and shouldn't act like one (serious bosan dan penat okay!!!). Robots don't have feelings and don't get sick, we have feelings and we get sick.

And, you pun jangan stress2 sangat. Nanti sakit pulak. I actually got a panic attack last week but alhamdulillah I'm okay ^_^ !!!!

Dosh Saleem said...

yeah, diyana, don't let negativity ruin our life. fikir yg positive sahaja. huhu..

thanx 4 da advice. :D

Anonymous said...

semoa en dosh bahagia dgn kehidupan/kerjaya skrg ni...insyaaallah kalau kite kuat smgt, semuanya akn ok >_<

Dosh Saleem said...

thanx bro.. sangat menghargai kata2 anda.huhu

Mahamahu said...

Jom nak jemput kawn2 blogger joint contest kat sini hadiah wang tunai dan barangan menanti sehingga 50 pemenang..

DzuLagiL said...

wah...

mmg ilmiah...
perkongsian yg baik.. :)

vendoline said...

terserlah gaya n nilai high educated..ehhe

Unknown said...

info yang bermanfaat..

Unknown said...

Hidup lebih tersusun kalau macam ni :) senang nak kawal hidup rather than hidup kawal kita :) thanks for the share :)

farah amirah said...

bagus nty nieh :)

AntaraSenyap said...

okay. info baik. aku try. stress banyak otak sempit kot.

ELFarahin said...

Another Blogger Boy! Hush! Susah beno nak mencarinya...JOIN jom! Ajak geng-2 sekali....

http://sujuelfarahin.blogspot.com/2012/07/1st-segmen-by-elfarahin.html

Lynn♥Orange said...

actually, llb tu ape? hee;D

Anif Abdullah| AA said...

perkongsian yang begitu detail ni,haha :)