followers

Thursday, August 4, 2011

Soalan ramalan SPM pada ais krim?

Erghh rasa tak sedap badan boleh? eh patut ke tu jadi pertanyaan? okeh2. sebenarnya tadi nampak member ak post kat fb pasal ais krim. tu yang tak sedap badan.hah dah nampak ada kena mengena?

Memandangkan dah asyik teringat sundae mekdi je.kalini aku nak cerita pasal evolusi ais krim kat Malaysia. okeh berikan penuh perhatian plis. ada soalan ramalan spm kat sini.

ais kepal

Walawei benda alah ni paling susah nak jumpe zaman skarang. ni pon tau dari crita p ramlee seniman bujang lapok tak silap. dan seingat pernah la skali rasa time kecik2. ni zaman mak ngan ayah kita banyak la kot. rasa dia macam abc biasa je.ais kisar dikepal2 pastu dituang sirap.hah siap! adik aku pon boleh buat bende ni. hahah.

ais krim malaysia

Hah, dah nama pun ais krim malaysia takkan ada jual kat pakistan pulak kan? hahah.sapa tk penah jumpa memang tk legend laa. 20 sen je satu. ini dulu kecik2 balik2 skolah panas2 slalu beli pastu gigit kat plastik hujung dia n makan. siap ada yg letak asam dalam ais krim tu. pergh! budak2 skarang susah la nak jumpe menatang ni. hehe

ais krim kon

haa..pastu sapa yang kaya2 sikit balik skolah beli ais krim nih. hahah. time tu member2 yg beli ais krim 20 sen terkesima je tgok. hahah..ye lah satu ais krim ni boleh beli sepuloh ais krim Malaysia tu. kira mahal la kan time kecik2 dulu? heheh. tapi rase dia bila dimakan tengah2 panas time balik skolah bawak beg berat, pergh...sedapsampaitergeliatlidah!


ais krim zaman skarang

hahah. apa perasaan bila tengok gambar ni sekarang?

Skarang ni dah macam2 jenis ais krim ada dah. kalau dulu pakcik jual ais krim bunyi2 loceng lalu kat tepi rumah makan panas2 terik, skarang ni dah ada kedai ais krim ber air cond dah. pastu prisa dia jgn cakap la. slagi apa perisa ada. tak lama lagi perisa ikan kering pon wujud kot.hahah..tapi untunglah budak2 kecik zaman skarang. berbagai2 diorg boleh dapat. tapi tapi kita lagi untung ape. at least penah rasa ais krim malaysia! hahah.


29 comments:

ZWAN SABRI said...

Ais krim Malaysia tu feveret zwan kowt.. dulu slalu makan ais krim tuu..
Lani taktau nak cari mana dah ais krim Malaysia tuu..
Rindulah.. HUHU

apeez said...

betol tu. skrg dah banyak eskrem kat market. tapi yg x best nyer sbb kononnyer ada yg letak gelatin lah, letak alkohol lah. so kena lah pilih yg betol2 x meragukan halal nyer. vote for baskin robbins :)

cucu umie said...

heh..ayie suka aiskrim malysia kot..kalo blik grenty cri aiskrim itu..hoho

Nur Aizureen Md Zahir said...

mak kte dlu penah jual eskrem malaysia tu :) hoho ~!
duit dari sale eskrem tu mak masukkan dlm tabung saya & adik2 ~~

Dosh Saleem said...

zwan: hahah..tau tkpe.ade kat kedai2 luar bandar je. tp still ade

apeez: hahah.vote for ais krim goreng bazaar ramadhan lagi best! hahak

cucu umie: hahah.tp susah gila nak carik

aizureen: woah! tak aci! hahah.a'ah mak kita pon buat gak tapi saje suka2 bagi kita makan.hehe

oja_alia said...

meh cik oja ungkap satu!waaa...

askem kepal,time skola rendah..mase tu beli dkt2 dgn skola agama..makcik tu ade jual..ade macam2 perisa!boleh campur jugak!time die kepal2..pergghh!rasa mcm nak ngap terus jek..

askem malaysia,smpai skrg dapat..beli jek kt kedai makcik bawah ni.."makcik,askem rm1..cmpur2 ea.."dpt 5..HAHAA!mmg terbaik..

askem conertto,mase kecik2 hampir kene hurung lalat untuk daptknnye tu..skrg??HAHA!ketis jek gne kuku..sekelip mata bley dapat.

walls la,nestle la,entah pape jename jek.tp sedap!

latest askem..tutti frutti..baru pekene ngn erra aten n leha ritue..ternyata sedap + mahal kedauk!!!hampeh...sebulan sekali boleh la..

surry,,rasa mcm nak wt entry pulak dlm komen.HAHAHA!!NICE entry dosh!

Dosh Saleem said...

oja: hahah! ojamoja!!!walawei tahniah ni komen paling panjang n mantap! hahah..anda memenangi tiket percutian ke disneland pada 31 march tahun depan.hahah..
yup memang la best. nak2 bila ais krim tu siap ada 2 perisa yg tgh2 dia ikat. hahah. untunglaa da makan tuti fruti aritu.hehe

suesue said...

blog en dosh ni mmg slalu update pasal makanan..tgok pun dah terliur..waaaa..

Fezul Fadhley said...

ala... knapa bnda2 sedap ni d post plak? hehehex.. a day b4 puasa, ada mam eskrem... sdap3!

say to easy=) said...

ice cream goreng lg best weyh!

Taufan Bin Ribut said...

glupppp..aku puase beb ^_^


Entri Terkini :Ayam beraya

Entri terdahulu :10 alasan munasabah kalau korang tak nak puasa



Watch my video songs ^_^

epul~ said...

woit pose2 citer aiskrim plak haha

nuruhuda_329 said...

huaaa ape kena mgena soklan spm ngn aiskrim? jenuh cari hahahahha...aiskrim coklat paling sedap d dunia huuuu

chobitschii said...

Okay, ais kepal tu nampak sedap. Seriously.

Must-resist-temptations. Must-resist-temptations.

Secretpinky said...

meleleh air liur ni tgk gambar aiskrim..daa la pose nih..sabar2..ish3..haha

FaiZaH Fyn said...

ais krim malaysia?ade je lg..dkt KL pun boleh jmp sebab jiran sy jual..tp ais krim pop lg sedap laa...

yuki_saki said...

ice cream! my feberet all time lahh.

Eyza Dyana said...

uitt..mcm sedap je...nak aiskrim! huhu..ais kepal...nseb bek tgok wktu mlm..law wktu siang td..haha..kecur...

jmput dtg kembali ye..:)

Dosh Saleem said...

suesue: kalo tgok time tghari mesti meriah kan? hehe

fezul: saja ja post mende ni. nak uji tahap kesabaran. :D

say to easy: a'ah byk ad kt mbazaar!

topan: hahah..tudia ayaq sedap nih! hehe

epul: hahah.saje je. :D

nuruhuda: hahah.ais krim prisa lemang raya ada? hahah

diyana: haaa.blanje i nnti.hahah

secret pinky: haa~ sdap kan~

faizah: aiskrim pop tu apadia?

yuki: hahah. tau tkpe.hehe

eyza: hahah boleh buat sendiri kot kat rumah.huhu~

iPai said...

pergh .. rugi woo budak zaman skrang .. tak rasa eskem2 yg dulu2 ni ..

sweetbanana said...

ais kerim zaman dulu lagi sedap.Makan sekali nak lagi..Murah pulak tui....huhuh..

youhazreenda said...

pehal ko bubuh pasal aiskrim ni. aku puasa la. haha

Hizami Rahim said...

ais kepal memang femes kat sekolah rendah aku.
berebut2.
:B

Liyana Zahim said...

Sabo jela makcik mlihat sume ni.. Eh nape ais kepal tu nakutkan je melihatnye? Hahaha~

hana nabihah said...

haaaa aku tak nak tgk entri ko yang ni..semua aiskrimm...tetibe haus arr..APTB :D

Ezzad Edzral said...

ni entry terbaaik sepannjang hayat ..
hahahaha
mmg best kot aiskrim malaysia tu ...
mcm2 perisa ade..
milo,nenas,oren,mangga,asam boi..aduh..
da lame da xdpt..

Dosh Saleem said...

ipai: hahah.tau tkpe kan.hehe

sweet: hahah.nak2 yg ais krim potong tu

hazreenda: hahah..saje bagi menggoda.

zami: kat skolah dulu memang femes mende2 camtu kan.hehe

liyana: tapi rasa dia fulamak hai.best2.hehe

hana: best kan! :)

ezzad: hahah. thank2.haha..mmg byk prisa ad.

Daktechic said...

had0i,.pns2 mam eskim besh neh,.dugaan t0l,.

eskim p0p satu!

Azlina ishAk said...

byknye ais krim!!
pilihan ditgn anda..=p
pilih3!!