Followers

Saturday, April 2, 2011

Tahukah anda Tak tahu?

Sapa tau umah cik jah kat mana? siapa cik jah? siapa dapat teka dapat hadiah kacang. hahak. okeh, okeh.ceq mulakan topic perbincangan harini dengan segmen tahukah anda! haa~ tau tak,tau tak?tau padia? moh ler kita lihat.

Dapat tau bohong melalui mata?

Eh, tau tak ketika sesorang itu menjawab pertanyaan dan bola matanya bergerak kearah kiri kemungkinan jawapan dia jujur. Dan bila bebola mata orang tu ke kanan kemungkinan orang tu sedang berbohong! Hah! Takot tak? Hahah! Ini disebabkan bahagian otak kiri befungsi sebagai Auditory Memory dan otak kanan adalah untuk kreativiti. Maksudnya kalau bola mata ke kiri bererti dia tengah berusaha mengingat sesuatu tapi jika bola mata kearah kanan bererti dia sedang menyusun dan menggambarkan sesuatu sebagai jawapan lain. Ini disebabkan bahagian otak kreativitinya sedang bekerja utk buat crita bohong. Aiyok,aiyok! Hahah. Pasni takmo tipu2 na. nnti tertangkap baru terpusing2 mata. Haa~

Minum air sejuk lepas makan jadi boncit

Kebanyakan orang suka minum air sejuk (berais) lepas makan. Itu dah jadi kebiasaan. Best kot air sejuk lalu kat tekak time lepas makan.heheh. tapi ingat! kebiasaan ini jika selalu dilakukan akan menyebabkan bentuk tubuh berubah. Perut kita akan semakin buncit.Pasaipa ni? Meh ceq ceta sket. pabila kita minum air sejuk stelah makan lemak dan minyak dalam perut kita akan menggumpal sebab air yang dingin. Gumpalan ni akan menyebabkan proses pencernaan terganggu dan akan lebih cepat diserap oleh usus. Oleh sebab tu biasakan laaminum air pada suhu normal atau air suam lepas makan.huu..

Kenapa bila bangun tidor badan tak dapat gerak?

Pernah tak bila nak bangun tapi tak boleh.Oitt!! tolong2 ceq kena tindih dengan makhluk halus!..hahak! itu suma perasaan semata2. Sebenarnya keadaan ini disebut sleep paralysis. Keadaan ini berlaku bila otot2 motoric membangunkan kita secara tiba2 tapi otak kita belum bersedia utk membangunkan kita. Akhirnya kita sedar bahawa kita dah terjaga tapi tak mampu nak gerakkan tubuh. Tapi kadang2 orang kita ni slalu tersalah anggap cakap “eh malam tadi ak kene tindih tapi ak dah baca ayat kursi seblom tido!” haa~ sebenar itu bukan kene tindih dengan mana2 jenis hantu-hanti. Tapi disebabkan fungsi otot2 badan kita time tu yg belum bersedia. Biasanya berlaku sebab badan kita penat sangat.

Minum susu boleh jadi ngantuk?

Sapa2 malam2 yang jenis on9 sampai insomnia takley tido tuh mai kita amalkan minum susu ramai2. Ini bukan iklan program susu skolah. Okeh. Camni. jika kita minum segelas susu pada malam hari,ia akan membantu tubuh lebih santai dan tidur semakin nyenyak. Susu banyak mengandung hormon tryptophan yang dapat menimbulkan rasa ngantuk dan membantu tidur lebih nyenyak. Haa~ jadi rajinlah minum susu utk jadi kuat tidoq!

stakat aritu saja arini. ceq nak tidoq pasal minum susu lebih!

11 comments:

adwafarahin said...

thanx 4 da info yosh! eh salh dosh!

Miss Nina said...

ohhh, baru tau .
hikhikk :D

soe hawani said...

gud info ^^

AISYAH JAIS said...

ceh , tak pernah tahu pon . heee .
btw , good info ! ;)

Melle Abadi said...

dah macam national geografi pun adaa

Maly F said...

haa kalau bab minum air sejuk tuh tau la. tapi still tak diamalkan.huhu..

fatin natasha :) said...

best :)

Anonymous said...

Dosh, kalau jenis tak boleh minum susu camana?

And, selalu gak kena tindih. To the point I thought I was dying. Walaupun dah tau sleep paralysis, but still rasa panic tu ada.

Dosh Saleem said...

adwafarahin: hehe..sesame :)

Miss Nina: yeay dah tau~ hehe

soe hawani: mekacih.huu~

Aisyah Jais: sekarang dah tahu.yeay :)

melle amir: ini majalah 3.hahak

Maly F:samolaa kite maly!

sha: macih2 macih cik sha :)

chobitchii: kalau tk bley minum susu amalkan dengan baca buku yg banyak tulisan sebelum tido.gerenti tk smpai 2 muka surat.hehe :p

reenapple said...

barunku tahu... hahah
yg susu pom sememangnya diamalkan..ngeh3...

Qishz said...

kd memang suka minum susu before tidur pun kalau dekat rumah :)
bagi sesiapa yang tak suka minum susu boleh la try susu HL. lepas ni mesti suka minum!