followers

Thursday, January 27, 2011

Jika anda mahasiswa sila baca

Erghh,,sori dah 3-4 hari tk usik belog encik dosh nih. eh jangan marah tau tau tau. kebelakangan ni agak sibuk sket menguruskan hal-hal rumahtangga dan anak-anak. hahak! tkde maknenye ak berumahtangga. awek pon tadak lagi banyak bunyik..

minggu ni ak banyak event.ceh cakap macam ak artist holywood plak banyak event.heheh. akceli tk banyak mane pon. ak pegi sudut pidato Uitm n support member2 ak. ape tu sudut pidato? meh ak promote sket. heheh. sudut pidato ni sebenar-benar-benarnya dah lama dah wujud kat dunia ni sejak zaman hitler lagi. eh, ak tak tipu tau. Hitler naik dengan adanya sudut pidato tahu tak. tempat ni lah dimana sesiapa sahaja boleh berdiri dan berucap dengan bebasnya dengan bermacam2 jenis isu. ini bukan pertandingan.tk perlu pakai baju cantik2. ini adalah tempat utk mahasiswa atau sesiapa sahaja mengekspresikan diri dan berucap. spontan je cakap tk perlu bunga2 ayat semua. cakap la hal apa2 yg korang nak cakap. tp isu yg dibangkitkan kali ni lebih kepada peranan mahasiswa dengan dunia semasa utk berfikiran lebih analitical dan kritis.

paan ni hebat gilak bercakap.

eh, awek TESL pon ada? :p

org lalu lalang yg berhenti mendengar

contoh isu:

masyarakat kita harini melebih2kan perihal bangsa lebih dari agama. sedangkan agama islam diturunkan adalah utk melarang manusia dari bersikap asabiah atau berpuak2. asal sebut mencabul hak melayu je orang kita terus melenting2 tanpa berfikir panjang. ad yang sanggup berbunuh demi bangsa pulak tu. nnti dalam kubur malaikat tanya " apa agama kamu?"
takkan nak jawab "agama saya melayu ". hahak.

memang betul dalam kondisi tertentu perlu ad keistimewaan utk mendapatkan kesamarataan seperti kisah golongan muhajirin dan ansar dibahagikan harta rampasan perang. bukan nak menafikan hak melayu tetapi tidak perlula terlalu extreme sampai membelakangkan agama. jangan cepat melenting bila mendapat sesuatu isu yg seakan provokatif. tapis dulu. persoalkan diri dulu"betul ke ape yang die cakap ni?" kite hadam isu itu dahulu baru bg pernilaian, dan belajar memahami perbezaan yang ada. sedikit sebanyak kita boleh blajar sesuatu. jika perasan ramai pihak2 yang tak bertanggungjawab menggunakan isu sensitif seperti 'melayu' dan 'islam' utk meraih sokongan dan menambah pengikut. tk salah menjadi pengikut tetapi jadilah pengikut yang tahu tujuannya mengikut.insyaallah selamat.hahah!


hahah.tetibe ak bersyarah plak kan, erghh..teruja kot. eh, ak bila lagi? okeh dah pagi, sambung esok!

9 comments:

aqilah mohd ali said...

sudut pidato ? erm.. menarik bunyinye... ^___^

aqilah mohd ali said...

salam . anda di tag > http://aqilah214.blogspot.com/2011_01_28_archive.html

LiyaNa NaNa :) said...

tnx for brilliant comment mista Dosh xD .. act sy bru sem1 as a pre LAW ni .. sbb tu xtaw pape lg .. haha .. btw tnx :)

sugar2 kapas strawberry said...

masa skolah dulu.sy budak bahas ngn pidato..heee

ZWAN SABRI said...

Encek Dosh x masok pidato ker? HAHA

Dosh Saleem said...

aqilah: insyaallah ad masa saya buat k.huhu :)

liyana: haha. alrite2. :)

strawberry: waa~ hebat ni!

zwan: saye org biase2 je.haha

Amira Naddia said...

zaman skola memg best je...asek menang. haha..riak! bile zmn degree br sedar ramai gile budak2 terer lam dunie nie..
name saleem ke? cam name ex boipren!

NADIA vs BERON said...

students law uitm eh?? i've been there for my foundtion ;)

Dosh Saleem said...

Amira: eh tk la. tu nama bapak i! haha

nadia: yeah im final year uitm law student :)