Followers

Saturday, October 29, 2011

Cara nak detect orang menipu

Ada sapa-sapa di sini yang tak pernah menipu?.cuba jawab dengan ikhlas.boleh?.topic kalini macam mana kita nak dpt tau seseorang itu menipu..eh percaya?.hahah.

Biasa lah beb, selalunya orang yang menipu ni reaksi muka dia bertentangan dgn apa yg dia luahkan di bibir.. sebabnya, pabila otak kita berlawanan dgn apa yg kita percaya, ada beberapa reaksi semulajadi pada memek muka yg tk boleh kita sembunyikan..jangan ingat korang boleh sembunyikan..hehe..ianya berlaku secara semula jadi..mari kita lihat bahagian mana yg slalu terkantoi.haha

Memek muka
cuba perhatikan senyuman orang yg menipu tu. perhatikan pada bahagian garis di antara hidung dengan mulut dia..jelas kalau yg menipu garis ini akan kelihatan lebih dan garisannya lebih besar. ini kerana senyum itu adalah sesuatu yg semula jadi dan tk boleh dibuat2. tak caya cuba try kat depan cermin dan senyum.perhatikan perbezaannya bila dibuat2 dgn senyuman yg ikhlas..oleh itu dari sini kita boleh lihat keikhlasan seseorang itu senyum samada dia betul2 ikhlas atau dibuat2..perhatikan juga pada bibir..kalau kering dan asyik telan air liur je menipu lah tu.ini kerana kelenjar liur akan merembeskan dgn lebih byk bila kita dlm keadaan takut2. itu tindakan reflex badan..mana sistem badan kita boleh menipu.haha

garisan2 penipu yg dikenal pasti

senyum dibuat2

Reaksi apabila habis bercakap
biasanya orang yg menipu ni paling mudah nak detect pabila dia selesai menghabiskan ayat dia, cuba perhatikan mulut dia, biasanya akan timbul kesan 'smirk' atau gaya muka org tahan senyum.ini kerana lumrah manusia apabila bercakap sesuatu yg berlawanan dgn apa yg dia percaya akan menimbulkan kesan2 berlawanan juga..utk tengok lebih jelas boleh perhatikan video dibawah utk lihat perbezaan apabila Presiden Bill Clinton sewaktu membuat kenyataan skandalnya dgn Monica Lewinsky.haha

Penggunaan ayat
biasanya bagi orang yang mahu mengelak dr membuat pengakuan mereka tidak akan memberikan jawapan yg mudah direct dan difahami. cth:

Jujur: saya takda hubungan dengan Monica Lewinsky!
menipu: saya takda hubungan dengan wanita itu! Monica Lewinsky!
(boleh refer video dibawah)

biasanya dia akan cuba bermain dengan ayat,berdolak dalik dan menimbulkan isu2 lain pabila ditanya untuk mengalihkan perhatian mangsa. kerana lumrah manusia pabila membuat kenyataan yg mereka tak mahu buat, mereka akan cuba complicatedkan ayat diorg..

Kespontanan
Benda ni slalunya berlaku secara spontan..kadang2 ada yg buat2 terkejut bila mendengar sesuatu perkara yg mereka sendiri sudah tahu. lihat pada anak mata mereka. kalau besar memang dia bersungguh2 mendengar apa yg kita cuba smpaikan.lihat juga pada senyuman mereka..tang tu memang tk boleh tipu. perhatikan garis antara mulut dan hidung tu..anda akan nampak dgn obvious skali ketipuan tu.



sebenarnya banyak lagi pergerakan badan kita yg tak synchronize dgn otak kita bila menipu. dr situ kita boleh nampak dr segi gerakan tangan, nada suara dan mcm2 lagi laa..banyak bai kalau nak crita..insyaallah kalau ada masa lagi akan ditambah kat blog ni.
utk pemahaman lanjut,
klik video kat bawah ni:

La ni ampa bley la apply kat sapa2 yg kuat temberang.hahaha



10 comments:

NUARAHMAN said...

memek muka pon dah boleh tipu sekarang....

Maly F said...

wow. dulu tau orang nak tipu tengok mata je. rupanya banyak lagi eh. cool~

FaiZaH Fyn said...

dulu kalau nak tau member tipu ke tak mesti tengok dia ade senyum/gelak tak lepas cakap

Diyana Munira said...

Tips yang menarik.

Will test it on some people soon.

Unknown said...

hehe, info menarik ni bos!

Dosh Saleem said...

khairul: yeah, tk dinafikan.

maly F: byk lagi cik maly~ tang hidung pon bley detect.haha

faizah: btol kan? haha

DM:test dekat ecal.hehe

azham: mekacih2. :)

Diyana Munira said...

Haha! Kau tau jugak yang aku nak test kat dia.

elisa amirah said...

lepas ni boleh check la sape tipu. hihi

alonso.apoyar said...

hehe, okay okayy. lepas ni akan lebih berhati hati :) hihi.ty

Rawkzell said...

siapa monica lewinsky ???? :D