followers

Thursday, February 2, 2012

Balik kampung tanam jagung rebus


Agak2 kan, kalau dulu cuti dan zaman takda laman2 sosial facebook bagai ni masing2 tengah buat apa? yang perempuan mungkin tengah kupas bawang tolong mak masak dan yang lelaki akan ikut bapak ke surau. eh betul ye tak? ke imaginasi?

kalau dari segi aspek hiburan zaman tu lebih kepada permainan yang melibatkan fizikal misalannya polis sentri, galah panjang, bola sepak, bola terajang dan berbagai aneka permainan lagi.takda la mcm generasi skarang yg main psp, duduk terperap kt rumah bagai. balik kampung ikut nenek bercucuk tanam kat kebun lagi best.hah pernah try?

atau berangan kat tepi laut?

Sebenarnya bercucuk tanam agak menyeronokkan terutamanya bila lihat tanaman kita ada hasil. Pernah jugak skali tu aku pegi tanam biji durian sebab suka makan durian. tergelak nenek masa tu sebab tindakan aku yang macam tak logik.

begitulah cerpen pendek mengenai waktu cuti dan aktiviti bercucuk tanam masa kecil..zaman skarang ni pon orang bercucuk tanam melalui digital. menuai hasil di 'Farmville' di facebook.


Di kampung skarang pun dah jarang jumpa sangat kebun2 macam dulu. akibat pembangunan yang semakin pesat abis ditarah bukit2 dan kebun2..Diharap satu hari nanti generasi anak kita akan dapat merasa apa yang dimaksudkan dengan bercucuk tanam ni.walau mak bapak depa jadi org senang ka bagai depa akan dikerah jugak. aku akan jadi bapak yg tegas nnti.percaya? :D


kadang2 bangun pagi ada rasa teringin nak jadi nelayan

14 comments:

reenapple said...

wah.. idea terbagus la.. heheh
masa cuti aku pun tak tahu nak buat apa.. hehehe..

*yaa... aku percaya kau akan jadi bapa yang tegas.. lawyer kena tegas kan??

FaiZaH Fyn said...

mungkin juga rumah anda nanti akan ada kebun dan anak2 anda tolong bercucuk tanam :)

eh 2012 followers pun dah 2012.cun!

Dosh Saleem said...

reen apple: hahah..cuti kalau bosan boleh tido! btw thanx! :D

faizah: diharapkan begitu.hahahah. macih2 :)

syazwani 'atiqah said...

main masak2 dgn sepupu..tgk tv..ekot makcik masok ladang getah..tp xpnah tpk nk partime nelayan..

Fezul Fadhley said...

cuti anak muda skrg bgun lambat je.. hehex

run aziluz said...

wow. ikut bapak ke surau! :D

reen afny said...

betul. kadang2 semua benda pun kita terasa nak buat. cuba bayangkan kalau kita berada di tempat dorang (nelayan, petani etc) baru rasa kepayahan dorang kan.

Dosh Saleem said...

syazwani: jadi nelayan best woo~ boleh mancing.hehe

fezul: anak2 tua pon bgun lambat gak.haha

run: wow wow wow! :D

reen: tau tkpa.bruntunglah kpd yg untung.

Mohd Khairi Khadzir said...

masing2 ade pilihan sndiri.. yg pnting pndai2 lah mcm mane kite nk bwk diri ehhehe ..

**bajet motivator bercakap hahaha...

sabry oppa said...

nice ") nice ") like :) like :)

http://shaberry92.blogspot.com/
http://sabryoppa.blogspot.com/

singgah n follow blog sabry oppa okey..

Dosh Saleem said...

khairi: yeah btol tu! cuti ni pilihan adalah utk bersuka ria!hahahah

sabry: macih2.hehe

Nurfarahana Abdul Aziz said...

belakang umah kita memang ada kebun..heee..nak makan petik je..tayah beli..:) tapi memandangkan LI kali ni kurang cuti,cuti ku hanya untuk beradu..hewhew

Jerr said...

Ko nak turunkan bendera tu ke Dosh? KO jangan suke-suke nak turunkan bendera, ti kene pukul kang, kene tangkap . hahaha .


Hye Dosh.

soe hawani said...
This comment has been removed by the author.